ASFALT RECYCLE TREIN - 100% RECYCLING VAN BESTAAND ASFALT

 

Bewezen techniek

De Asfalt Recycle Trein (ART) is een bewezen proces voor warme in- situ recycling van oud asfalt in nieuw asfalt. Het is de naam voor de ‘trein’ van materieel die achtereenvolgens het asfalt verwarmen, loswoelen, mengen en weer spreiden. Infrarood heaters verwarmen het oude asfalt. Een speciale heater verwarmt en “woelt” het los waardoor de steenslag intact blijft. Tijdens het mengen worden nieuwe grondstoffen toegevoegd en eventueel verder opgewarmd tot gewenste temperatuur.

 

Met een geïntegreerde spreidbalk wordt het asfalt direct verwerkt en tot slot met walsen verdicht. De Asfalt Recycle Trein wordt ter plekke ingezet en realiseert zo het meest circulaire resultaat. De aanwezige deklaag wordt volledig hergebruikt en daarmee wordt er bespaard op primaire grondstoffen. Bovendien is er geen aan-en afvoer nodig, waardoor er een flinke CO2-reductie en een gunstigere MKI-score gerealiseerd kan worden.

Hoe werkt het?

De ART bestaat uit verschillende monderdelen die 100% van het oude asfalt gebruiken om ter plekke nieuw asfalt van hoge kwaliteit te maken.

  1. Het asfalt wordt gereinigd om een beter kwaliteit asfalt te kunnen maken
  2. Het asfalt wordt door twee preheaters langzaam verhit zodat de oppervlaktetemperatuur niet te hoog wordt
  3. Het voorverwarmde asfalt wordt losgewoeld. Door het asfalt warm los te woelen wordt de kwaliteit van de steenslag behouden en wordt het oude asfalt gelijk opgewarmd voor de volgende stap, het mengen.
  4. Het oude asfalt wordt gehomogeniseerd in de mengbak. Tijdens het mengen kunnen eventueel nog grondstoffen worden toegevoegd.
  5. Met het nieuwe asfalt wordt de weg aangelegd.

Klik hier voor de film van de aanleg van een proefstuk met de ART.

Lees hier het nieuwsbericht over de ART

De voordelen

  • Circulariteit – 100% recycling
  • Duurzaamheid – Minder CO2 uitstoot & minder grondstoffen nodig
  • Veiligheid – Minder mensen werken aan de weg, minder rijstroken gesloten, minder vervoersbewegingen
  • Kosten – Tot 2 keer goedkoper dan conventioneel
  • Verkeershinder – Tot 70% minder rijstrookbezetting
  • Geluidsreductie – Doordat het asfalt warm wordt losgewoeld, wordt er minder geluid geproduceerd
  • Bewezen effectief – ART is de moderne uitvoering van een veelvuldig geteste en toegepaste techniek

Laatste nieuws over de ART

2024/6/21 – Opname ART in de nationale milieudatabase – lees verder…

2024/6/10 – Asfalttrein tussen Ruurlo en Borculo kan voorbeeld zijn voor Gelderland – lees verder…

2024/10/17 – Heerlen start als eerste gemeente met circulair asfalteren met de ART – lees verder…

Doe mee aan de proeftuin

Heb je een project dat mee kan doen aan de proeftuin, vul het onderstaande formulier in:






    Ik meld mij aan voor deelname aan de proeftuin:
    Proeftuin Gewapend geopolymeer betonProeftuin Asfalt Recycle TreinProeftuin Asfalt SMA 30-50% PRProeftuin Biobased asfaltProeftuin Biobased Verjongingsmiddel in asfaltProeftuin Wegfundering met minerale reststofProeftuin Menggranulaat met minder betongranulaat