2024/6/6 - KWS legt circulaire wegverharding aan met Cold Asphalt Recycling Train in Friese Weidum
Na twee succesvolle pilots in Ferwert en Deventer is ook in Weidum een duurzame weg aangelegd met de Cold Asphalt Recycling Train (C)ART van KWS. Door de inzet van deze innovatieve methode is de weg niet alleen duurzaam aangelegd maar ook aanzienlijk sneller open dan bij een traditionele realisatie. KWS en de gemeente Leeuwarden zetten hiermee gezamenlijk stappen op het gebied van innovatie, duurzaamheid en circulariteit.
Voor de vervanging van de asfaltlaag van de Dekemawei en de Wydumerdyk is gekozen om een circulaire tussenlaag aan te leggen met Bitumen Stabilised Material (BSM). BSM is een methode die zijn oorsprong heeft uit Zuid-Afrika en bestaat uit asfaltgranulaat, brekerzand, schuimbitumen en cement. Deze verharding is flexibel maar stijf genoeg om verkeersbelasting te dragen.
Duurzame voordelen
Ten opzichte van regulier asfalt heeft de toepassing van de BSM-verharding aangelegd door de (C)ART een aantal voordelen;
- Een lagere CO2-uitstoot;
- Minder transportbewegingen;
- Volledig lokaal hergebruik van het aanwezige asfalt;
- Een MKI-besparing van 40%;
Naast de bovenstaande voordelen zorgt deze methode ook voor minder hinder voor de automobilist door de kortere wegafsluiting.
Raamovereenkomst asfaltonderhoud
De pilot in Weidum is onderdeel van de raamovereenkomst die KWS sinds 2023 in opdracht van de gemeente Leeuwarden uitvoert. Binnen dit contract is KWS verantwoordelijk voor asfaltreparaties.