2024/3/22 - ‘ART’ eet oud asfalt op en spuugt nieuw asfalt uit
Rijkswaterstaat doet sinds kort een proef met de ‘Asphalt Recycling Train’ (ART). Deze machine ‘eet’ oud asfalt op en spuugt nieuw asfalt uit op de weg. Daarmee wordt wegdekrenovatie een stuk duurzamer.
Heaters in de eerste ‘wagon’ van de ‘Asphalt Recycling Train’ (ART) warmen de deklaag van het liggende asfalt op, waardoor het smelt. De tweede ‘treinwagon’ van de ART eet het op, woelt het los en mengt het met een kleine hoeveelheid nieuw bitumen om de kwaliteit weer op het vereiste niveau te krijgen. Daarna brengt de ART het vernieuwde asfalt weer aan op de weg. Dan wordt het door de derde ‘treinwagon’ gewalst, zodat het wegdek weer netjes egaal is. Zes uur later kan de weg weer open. De proefnemingen met ART vinden plaats op snelwegen, maar Rijkswaterstaat kijkt ook of hij in te zetten is op provinciale wegen.
De video van Dura Vermeer toont het proces:
Duurzaamheidsvoordelen
- Oud asfalt wordt op dezelfde locatie vernieuwd, zodat er geen vrachtwagens met oud en nieuw materiaal op en neer hoeven te rijden.
- Deze vorm van wegdekrenovatie is vrijwel volledig circulair, al het materiaal wordt opnieuw gebruikt.
- De machine zelf zorgt voor 65% minder CO2-uitstoot ten opzichte van conventioneel materieel. Dat emissievoordeel zal nog groeien, want later dit jaar worden de machines geëlektrificeerd en omgebouwd naar waterstof.
“Dit is ook een mooi voorbeeld van hoe je samen kan werken aan verduurzaming”, aldus Business Developer en Strategisch Adviseur Fredy Sierra van Rijkswaterstaat, die werkt aan duurzame wegverharding. “Investeerders hebben een ART gekocht, zodat aannemers wegonderhoud met de ART kunnen uitvoeren. De kennis en ervaring die zij opdoen delen zij met de hele sector.”
Om ervaring op te doen met de ART is een proeftuin ingericht. Klik hier voor info en aanmelden voor de proeftuin.