2024/11/26 - Geopolymeerbeton in afdekplaten van de vispassage IJmuiden
Bij het schutten van schepen door de zeesluis van IJmuiden stroomt er vanwege de omvang ongeveer twee keer zo veel zout het Noordzeekanaal binnen als bij de huidige Noordersluis. Per schutting gaat het om zo’n 10.000 ton zout. Rijkswaterstaat nam deze maatregelen om het extra zout weer af te voeren en nadelige gevolgen van een te hoge zoutconcentratie in het Noordzeekanaal voor natuur, land- en tuinbouw en de drinkwatervoorziening in de omgeving te voorkomen.
De oplossing
De oplossing is gevonden in het selectief afvoeren van zoutwater via het Spui- en Gemaalcomplex IJmuiden. In het Binnenspuikanaal voor de spuisluis en het gemaal is inmiddels een betonnen wand geplaatst. Onder in de wand komt op een diepte tussen 16 en 23 meter een opening. Voor de wand wordt de bodem aanzienlijk verdiept, zodat het zwaardere zoute water zich hierin verzamelt. Bij het afvoeren van het water stroomt het zoute water vanuit de onderste waterlaag door de opening. De wand houdt het zoetere water in de bovenste waterlaag van het Noordzeekanaal tegen.
De vispassages in de zoutdam maken het voor vissen mogelijk om vanuit zee via het Binnenspuikanaal gemakkelijk naar het Noordzeekanaal te zwemmen en andersom. De afdekplaten van de vispassage maken onderdeel uit van de proeftuin geopolymeerbeton.
Van Hattum en Blankevoort bouwt hier in opdracht van Rijkswaterstaat de Selectieve Onttrekking bij Zeesluis IJmuiden. De 80 kuub geopolymeerbeton voor de afdekplaten is geleverd door A.Jansen Beton op basis van SQAPE technologie.