2023/6/13 - Rotterdamse circulaire voetgangersbrug met cementvervangers
In Hoogvliet, aan de Botreep, is vrijdag 9 juni een circulaire brug geopend. Gemaakt van een betonmengsel waarvan een deel bestaat uit cementvervangers en bijproducten uit de industrie. In het brugdek zijn ook glasvezelkabeltjes verwerkt. De gemeente kan de gegevens hiervan uitlezen. En met een app op de telefoon meten we trillingen.
De bouw van deze 23 meter lange en 3 meter brede brug maakt deel uit van het Europese project Urbcon. Dat zoekt naar vernieuwende manieren om beton te maken, met hergebruik van materialen en dus met minder CO2-uitstoot. De gemeente vindt het belangrijk om mee te werken aan dit soort innovatieve oplossingen. De kennis en kunde die bij dit project worden opgedaan, is van belang voor Rotterdam om in 2050 klimaatneutraal te zijn.
Testen en volgen
Het materiaal voor de brug is uitgebreid getest, zodat het uiteindelijk gebruikt kon worden voor het maken van een brug. Nadat de brug klaar was, is deze getest door hem maximaal te belasten. De brug heeft deze test goed doorstaan. Ook in de toekomst blijven we de brug controleren. In het brugdek zijn glasvezelkabeltjes verwerkt. De gemeente kan de gegevens hiervan uitlezen via een speciaal systeem. En met een app op de telefoon meten we trillingen. Zo houden we dus goed in de gaten hoe het met de brug gaat.
URBCON
Het URBCON-project werkt aan nieuwe manieren om beton te maken, omdat dit het meest gebruikte bouwmateriaal is. Het doel is om industriële bijproducten te gebruiken als een alternatief voor de belangrijkste grondstoffen. Op deze manier vermindert de CO2-uitstoot. Het gebruik van circulaire producten, zoals betonpuin, waarmee we een deel van het grind vervangen, is een tweede pijler van dit werk. Deze circulaire economie groeit snel. Maar hoogwaardig gebruik van dit soort tweedehands materiaal – zoals voor het maken van een brug – komt nog weinig voor. Het combineren van alternatieve grondstoffen én betonpuin maakt deze betonbrug zo uniek.
Europese subsidie
URBCON wordt geleid door de stad Gent. Het project loopt van 2019 tot 2023 en heeft een totaalbudget van 5,15 miljoen euro. 60 procent van de uitgaven wordt gesubsidieerd door Europa, dit is 3,09 miljoen euro. De gemeente Rotterdam draagt 650.000 euro bij. Rotterdam krijgt voor dit project 250.000 euro subsidie van de Europese Unie. De gemeente Rotterdam werkt in dit project nauw samen met diverse partners uit Nederland (onder andere de TU-D), maar ook uit België, Duitsland en Groot-Brittannië.