2019/9/24 - Bunde krijgt meest circulaire perron van Nederland

Perron 2 van station Bunde is vernieuwd met duurzame perrontegels en keerwanden. ProRail is voor dit bijzondere project in zee gegaan met Studio Wae. Deze start-up uit Utrecht is er in geslaagd tegels te ontwikkelen die bestaan uit 76 procent gerecycled materiaal; in dit geval dus de oude perrontegels van station Anna Paulowna die voor 100 procent zijn hergebruikt.

 

Aannemer Vest Infra gaat in opdracht van ProRail niet alleen de perrontegels maar ook de keerwanden vervangen. Deze bestaan eveneens uit gerecycled beton en zijn ze zo ontworpen dat ze na plaatsing makkelijk in hoogte verstelbaar zijn. Dat is af en toe nodig om een gelijkvloerse instap te blijven waarborgen. In de oude situatie had het hele perron ontgraven moeten worden om de keerwand opnieuw te stellen. Door een slim ontwerp hoeft dat niet meer en dat scheelt behoorlijk in het energieverbruik en de CO2 uitstoot.

 

ProRail heeft in 2018 haar handtekening gezet onder het betonakkoord. Vanuit dit akkoord spant ProRail zich in om de CO2 uitstoot van beton in 2030 met 49% te reduceren. Dit willen ze bereiken door de toepassing van innovatieve technieken. Dat doen ze niet alleen, maar samen met andere partijen zoals vervoerders, overheden, leveranciers, aannemers en ingenieursbureaus waardoor we dit soort bijzondere projecten als in Bunde kunnen realiseren.