R-ladder
Prioriteitsvolgorde van circulariteitsstrategieën in productketen
R1: Refuse en rethink Deze strategie omvat het afzien van producten (refuse) of het intensiever gebruiken van producten door ze te delen of multifunctioneel te maken (rethink).
R2: Reduce Bij reduce gaat het om het efficiënter fabriceren van producten of deze efficiënter maken in het gebruik.
R3: Reuse Producten kunnen een langere levensduur krijgen door hergebruik.
R4: Repair en remanufacture Ook bij deze strategie gaat het om verlenging van de levensduur van producten, maar dan door reparatie (repair) en het hergebruik van productonderdelen (remanufacture).
R5: Recycle Bij deze strategie gaat het om het verwerken en hergebruiken van grondstoffen. Hieronder valt het verwerken en scheiden van zogenoemde reststromen (of afval) en het gebruiken ervan; reststromen zijn bijvoorbeeld gras, afvalhout, gft, etc.
Upcycle – grondstoffen blijven in de keten, Downcycle – laagwaardige inzet van grondstoffen
R6: Recover De strategie van recover behelst het terugwinnen van energie uit materialen. Zo zetten afvalverbrandingsinstallaties reststromen om in warmte en elektriciteit.
Ambitieweb
Op initiatief van de provinciale overheden is de Green Deal Duurzaam GWW opgezet. Vanuit deze Green Deal is een instrument ontwikkeld om keuzes te maken op het gebied van duurzaamheid en circulariteit. Een belangrijk onderdeel van de aanpak en een veel toegepast instrument is het Ambitieweb. Dit is een visuele weergave van de duurzaamheidsthema’s en de daaraan gekoppelde ambitieniveaus. Het Ambitieweb helpt om de ambities in één oogopslag helder te maken. Het is ook goed te gebruiken voor communicatie over de ambities voor een project of binnen je organisatie.
Het Ambitieweb is een visuele weergave van de duurzaamheidsthema’s en de daaraan gekoppelde ambitieniveaus. Het brede begrip duurzaamheid is uitgesplitst in 12 thema’s. Deze thema’s geven een concrete invulling aan de 3P’s: People, Planet en Profit.
Het Ambitieweb kent 3 niveaus
- Inzicht in de duurzaamheidseffecten
- Stellen van concrete verbeterdoelstellingen
- Het maximaal haalbare
Inzet Ambitieweb GWW
Het Ambitieweb kan flexibel ingezet worden, afhankelijk van de behoefte en de fase waarin het project of proces zich bevindt. Gebruikers zijn vrij om (sub)thema’s toe te voegen of weg te laten en de definitie van de drie ambitieniveaus aan te scherpen, om optimaal aan te sluiten bij de eigen organisatie en projecten. Het Ambitieweb wordt toegepast omdat het:
- de gezamenlijke ambities in één oogopslag weergeeft
- focus aanbrengt
- een handvat biedt voor het zoeken naar duurzame kansen
- helpt bij het verantwoorden van een duurzame keuze
- een communicatiemiddel is naar intern en extern